Autorijles (Rijbewijs B)

Autorijles

Bij ons kun je het rijbewijs halen op de manier die jij wilt en in de tijd die jij erover wilt doen. Je kunt bij ons je rijbewijs al halen in 2 weken, maar ook in bijvoorbeeld 4 of 8 weken. Of je gaat gewoon 1 of 2 keer per week lessen. Jij bepaalt hoe lang je erover wilt doen. Natuurlijk is het wel zo dat hoe sneller je het wilt doen, hoe vroeger je jezelf moet aanmelden en hoe meer tijd je moet vrijmaken.De Reguliere Opleiding
Met deze opleiding les je 1 of 2 keer per week. Dit zijn meestal blokken van anderhalf uur. Als je liever maar één uur lest of wat langer (bijvoorbeeld twee uur) dan kan dat ook. Al in een vroeg stadium krijg je van je instructeur/trice te horen hoeveel lessen je ongeveer nodig hebt voor je op examen gaat. Zo kun je al heel lang van te voren weten wanneer je ongeveer examen doet. Kies je voor een tussentijdse toets? Dan doe je die op ongeveer drie kwart van je opleiding zodat je daar ook alvast rekening mee kunt houden. Ruim van tevoren vragen wij het examen en eventueel de tussentijdse toets aan zodat je jezelf optimaal kunt voorbereiden.In principe heb je altijd les van dezelfde instructeur/trice. Natuurlijk kan dit door ziekte of vakantie een keer bij een ander zijn. Wil je graag van een bepaalde instructeur les hebben, omdat bijvoorbeeld je broer of zus ook bij hem/haar heeft gelest, dan kan dat natuurlijk ook.

De Verkorte en Spoedopleidingen
Dit zijn alle opleidingen die tussen de 2 en 8 weken worden genoten. Bij al deze opleidingen geldt dat je eerst een intake krijgt van 2 uur. Hierin wordt niet alleen gekeken naar hoe je de auto bedient, maar ook alvast een beetje naar hoe je op makkelijke verkeerssituaties reageert. Aan het einde van deze intake krijg je te horen welk niveau je hebt. Dit loopt van 20 tot 40 lesuren. Al deze niveaus kunnen in 2 weken gedaan worden, maar ook in bijvoorbeeld 4, 6 of 8 weken.

De Tussentijdse Toets
De tussentijdse toets is eigenlijk een soort proefexamen en is optioneel. Je doet de toets ook bij het CBR. Tijdens deze toets (waarbij je instructeur/trice altijd meerijdt) wordt er een volledig praktijkexamen nagebootst. Dus alle aspecten van het autorijden die op het examen aan bod komen, worden getoetst. Natuurlijk maak je in deze toets nog fouten, maar de bedoeling is dat je er iets van opsteekt zodat je deze fouten met het echte examen niet meer maakt. Tijdens deze toets krijg je ook 2 bijzondere manoeuvres. Doe je deze voldoende? Dan hoef je deze op het examen niet meer te doen. Dat is mooi meegenomen! Na de rit neemt de examintor/trice samen met jou en je instructeur de hele rit nog eens door zodat je precies weet wat al voldoende is en waar je nog aan moet werken. Nog even de voordelen van de tussentijdse toets op een rij:

  • Je hebt al een keer meegemaakt hoe een examen werkt waardoor je minder spanning hebt voor je examen.
  • Je weet niet alleen wat je fouten zijn, maar ook wat al voldoende is en dat geeft extra zelfvertrouwen.
  • Je hebt daardoor een grotere kans van slagen tijdens je echte examen.
  • Je kunt vrijstelling voor de bijzondere manoeuvres verdienen zodat je deze op examen niet meer hoeft te doen.

Het Praktijkexamen
Eindelijk kun je laten zien wat je allemaal hebt geleerd en dat je een veilige, sociale, verantwoorde en milieubewuste chauffeur bent. Alles wat je in voorafgaande lessen hebt geleerd, komt aan bod. Kruispunten, invoegen, inhalen, etc. Je mag best wel een foutje maken hoor. Dat de auto een keer afslaat of dat je een bocht even niet zo netjes maakt, is helemaal niet zo erg. Natuurlijk moet dit niet te vaak voorkomen en natuurlijk moet je daarna wel met een veilige oplossing komen. Het examen bestaat uit twee delen. Het zogenaamde zelfstandige gedeelte en het gedeelte waar de examinator je de weg wijst. Tijdens het zelfstandige gedeelte moet je zelf de weg zien te vinden. Dit kan op 3 manieren. Door middel van een navigatiesysteem, door middel van een oriëntatiepunt (bijvoorbeeld het ziekenhuis in Helmond) of de examinator kan je een klusteropdracht geven (een aantal opdrachten in één keer). Natuurlijk heb je dit al vaak geoefend met je instructeur/trice. Als je een keer fout rijdt, is dat helemaal niet erg, als het maar veilig blijft. Vind je het navigatiesysteem maar niks? Dan zeg je dat gewoon en hoef je daar niet mee te rijden. Als je wilt dat je instructeur/trice met het examen mee rijdt, geef je dat van te voren even aan en het is geregeld. Meestal vraagt hij/zij het zelf al. Aan het einde van je examen krijg je meteen de uitslag en kun je hopelijk met een brede lach terug naar huis.

Het Faalangstexamen
Sommige kandidaten hebben extreme angst voor een examen. Dit is iets anders als nerveus zijn (dat is namelijk iedereen). Het faalangst examen kan pas gedaan worden nadat je al 1 maal op examen bent geweest. Het examen is bedoeld voor degene die met het lessen wel goed presteren, maar op examen helemaal niks meer kunnen. Voor deze kandidaten heeft het CBR een speciaal examen ontwikkeld. Dit examen duurt 25 minuten langer dan een normaal examen. Deze tijd mag de kandidaat helemaal zelf indelen. Dus je rijdt niet langer dan bij een normaal examen. Je mag bijvoorbeeld voor het examen begint nog eerst een kopje koffie drinken met je examinator, of gewoon kletsen over niks. Je mag de auto tijdens het examen even stilzetten om bijvoorbeeld even op adem te komen. Je hebt 25 minuten extra en jij mag zelf weten hoe je die tijd indeelt.

Gezakt
Natuurlijk slaagt niet iedereen de 1e keer. Ben je gezakt? Dan kun je in principe binnen 3 weken weer op. Voor een faalangstexamen is de wachttijd wel langer.